Dołącz do czytelników
Brak wyników

Zdrowie i kariera

11 czerwca 2019

NR 3 (Czerwiec 2019)

Hygge, czyli duńska sztuka dobrego życia. Praktykuj hygge, odzyskaj równowagę

0 37

Hygge to sztuka dobrego życia, którą do perfekcji opanowali Duńczycy. Ten północnoeuropejski kraj od lat lokuje się na najwyższych pozycjach w rankingach szczęścia swoich obywateli. Duńczycy oswoili niesprzyjający klimat, celebrując proste przyjemności i otaczając się ciepłem w zaciszu domowego ogniska. W codziennym zabieganiu hygge jest momentem zatrzymania się, skupienia na tu i teraz, umiejętnością wydobywania przyjemności z codziennych doświadczeń. Dlaczego hygge upowszechniło się poza granicami Danii? Jak praktykować tę duńską filozofię, by zwiększać swój dobrostan i budować odporność na stres?

Wysoki poziom satysfakcji z życia Duńczycy zawdzięczają poczuciu bezpieczeństwa budowanemu przez państwo opiekuńcze. Kluczem do zrozumienia duńskiego dobrostanu jest uświadomienie sobie, że duńskie państwo dobrobytu potrafi redukować ryzyko, niepewność i lęk obywateli i nie dopuszcza do tego, żeby czuli się skrajnie nieszczęśliwi1. 

Źródłosłów hygge sięga prawdopodobnie XVI-wiecznego pojęcia hugge, czyli „obejmować się”. Jest to słowo właściwie nieprzetłumaczalne na język polski. Semantycznie najbliżej mu do takich określeń jak „przytulny”, „rodzinny” czy „domowy”. Hygge wyrosło z potrzeby ocieplenia surowego klimatu Danii, gdzie przez większą część roku panuje zimno i mrok. Łatwo jest je utożsamić z codziennymi rytuałami dającymi nam poczucie przyjemności i odprężenia. Wszak życie składa się z krótkich momentów, a ciągłe tkwienie w przeszłości lub przyszłości polegające na rozpamiętywaniu tego, co było, lub planowaniu tego, co ma nadejść, zabiera nam satysfakcję płynącą z doświadczania teraźniejszości w jej najprostszych przejawach. Idea hygge wymyka się jednoznacznym definicjom i dla każdego może znaczyć coś innego. Bo hygge to wiele różnych rzeczy: to sztuka stwarzania atmosfery intymności i ciepło na sercu, ale też zero zmartwień, poczucie ukojenia, przytulne tête-à-tête i moje ulubione kakao przy świecach. Hygge to raczej odpowiedni nastrój i coś, czego się doświadcza, a nie rzeczy. To przebywanie z ludźmi, których się kocha. To dom2.

Hygge w relacjach

Nieodłącznym elementem hygge jest tworzenie wartościowych i głębokich relacji z innymi. Jak dowiedli naukowcy z Uniwersytetu Harvarda, którzy przez 75 lat badali losy 724 mężczyzn, największy wpływ na poziom szczęścia i satysfakcję z życia mają właśnie dobre relacje z ludźmi. Psychiatra Robert Waldinger, kierownik projektu The Harvard Study of Adult Development, przedstawiając wnioski z badań, mówi, że dla poczucia dobrostanu psychicznego i fizycznego nieważna jest ilość relacji, ale ich jakość. Uczestnicy badania ­harwardzkiego, którzy pozostawali w satysfakcjonujących związkach, cieszyli się lepszym zdrowiem i mieli sprawniejszy umysł oraz lepszą pamięć.
 

JAK NAJBARDZIEJ LUBIMY SPĘDZAĆ WOLNY CZAS?

Oto ranking najlepszych sposobów spędzania czasu wolnego stworzony na podstawie badania przeprowadzonego na Uniwersytecie Princeton (opracowanie na podstawie: M. Wiking, Hygge. Klucz do szczęścia, Warszawa 2016, s. 196–197)

  • Zabawy z dziećmi.
  • Słuchanie muzyki.
  • Polowanie, żeglarstwo, wędkarstwo, wędrówki.
  • Udział w imprezach sportowych.
  • Przyjęcia.
  • Ćwiczenia sportowe.
  • Dbanie o siebie.
  • Podróże kulinarne.
  • Kawiarnia. 
  • Wiara i praktyki religijne.
  • Czas spędzony poza domem.
  • Opieka nad psem, spacer.
  • Inne rozrywki towarzyskie, którym oddajemy się w domu.
  • Czytanie dzieciom, rozmowy z dziećmi.


Celebrowanie wspólnych chwil z bliskimi stanowi podwalinę filozofii hygge. Czułość i bliskość sprawiają, że w naszym organizmie zaczyna wydzielać się oksytocyna. Jest to hormon odpowiedzialny za doświadczanie przyjemności w sytuacjach intymnych, podczas bycia razem, przytulania, doświadczania bliskości drugiego człowieka. Wysokie stężenie oksytocyny notuje się w trakcie porodu i po narodzinach dziecka. Dzięki wyrzutowi tego hormonu matka buduje więź z dzieckiem, ma motywację do opieki nad nim i obdarza je uczuciem. 
 

ĆWICZENIE – HYGGE-LISTA

Stwórz osobistą listę czynności, które są dla Ciebie wcieleniem hygge. Powieś ją w widocznym miejscu i staraj się codziennie przeznaczać czas na jedną z nich. Bądź dla siebie dobry. Powiększy to Twój dobrostan i sprawi, że wyciszysz się oraz zbudujesz większą odporność na stres. 

Przykładowa lista:

  • Ciepłe kakao wypite pod kocem w pochmurny dzień.
  • Czytanie dobrej książki.
  • Przytulanie się z bliską osobą.
  • Czytanie dzieciom do poduszki.
  • Słuchanie muzyki jazzowej przed snem.
  • Zapalenie kominka z olejkiem eterycznym o zapachu kojącej lawendy.
  • Długi spacer z psem po lesie.
  • Medytacja. 
  • Wylegiwanie się w świeżo zmienionej pościeli i chwila na nicnierobienie.
  • Słuchanie ulubionego podcastu.
  • Pięciokilometrowy bieg po parku z dynamiczną muzyką w słuchawkach (niezastąpione źródło endorfin!).
  • Wycieczka na łono natury.
  • Chodzenie boso po trawie w ciepły dzień.


Wydzielanie oksytocyny u ludzi stymuluje takie postawy jak współpraca, ufność i szczodrość. Mobilizuje do zachowań prospołecznych oraz empatycznego podejścia do innych. 

Życie towarzyskie dla introwertyków 

Meik Wiking, dyrektor Instytutu Badań nad Szczęściem w Kopenhadze, żartobliwie nazywa hygge życiem towarzyskim dla introwertyków. Im bardziej kameralnie i swobodnie, tym bardziej hyggelig. Przebywanie razem w atmosferze hygge może ograniczać się do jednej bliskiej nam osoby, nie wymaga wychodzenia z domu, a tym bardziej uczestniczenia w hucznych imprezach i przebywania wśród dużej liczby osób. Introwertycy, czyli typy temperamentu z mniejszym niż ekstrawertycy zapotrzebowaniem na stymulację, preferujący spokojne aktywności w wąskim gronie zaufanych osób, rzeczywiście dobrze się czują w atmosferz...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań czasopisma "Mindfulness"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy